"… Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο.”

Robert Fulghum

Σάββατο, 21 Μαρτίου 2015

Δανειστική Βιβλιοθήκη και βιβλιοφάγος



Η σπουδαιότητα της  Δανειστικής Βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο





 H δανειστική βιβλιοθήκη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Προγράμματος Σπουδών  στο νηπιαγωγείο και αποτελεί κύριο μέρος της διαμόρφωσης ενός περιβάλλοντος εγγραμματισμού.

Γνωρίζοντας ότι αναπτύσσεται η ανάγνωση και η γραφή από την νηπιακη ακόμα  ηλικία, το οποίο κατά τους ειδικούς παίζει σημαντικότατο ρόλο στην μελλοντική εξέλιξη του μαθητή η δημιουργία βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο είναι καθοριστική.

Μεγάλη η συμβολή και των γονέων στη διαδικασία της δανειστικής βιβλιοθήκης καθώς βοηθούν και υποστηρίζουν το έργο του νηπιαγωγείου. Η ανάγνωση των βιβλίων από τους γονείς βοηθά στη δημιουργία προτύπων συμπεριφοράς και είναι μέγιστης σπουδαιότητας στην κατάκτηση του εγγραμματισμού.

Όλα τα παραπάνω όμως δεν θα μπορούσαν να είναι εφικτά αν δεν οργανωθεί η βιβλιοθήκη της τάξης σωστά και ιδιαίτερα αν δεν οργανωθεί από τα ίδια τα παιδιά.

Ρόλος της νηπιαγωγού είναι να δημιουργήσει εκείνες τις καταστάσεις οι οποίες θα προβληματίσουν και θα αποδώσουν νόημα στην όλη διαδικασία καθώς θα ενθαρρύνει τα νήπια να σκεφτούν να προβληματιστούν και να οργανώσουν τη βιβλιοθήκη τους.

 Πηγές:
-Γκλιάου, Γουργιώτου. ([χ.χ.]). Η αξιοποίηση της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο ως μέσο για την εκπλήρωση στόχων του προγράμματος σπουδών της Γλώσσας

-Οδηγός Νηπιαγωγού ΠΙ & ΥΠΕΠΘ, ΟΕΔΒ, 2006.

-Χλαπανά, Ε. (2011). Η οργάνωση της γωνιάς της βιβλιοθήκης στην προσχολική τάξη και. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ – ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ.4, 123-143.



Προτάσεις για την ανάγνωση ένος παραμυθιού ή μιας ιστορίας




Πριν την ανάγνωση

  • Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο. (Για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
  • Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν σε αυτόν γνωστές τους λέξεις ή γράμματα.
  • Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. Εσύ έχεις δει αλεπού;)

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης

  • Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. Τι λέτε να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;)
  • Αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνουν.
  • Απευθύνετε πότε-πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
  • Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα. (τι λέτε ότι θα γίνει;)

Μετά την ανάγνωση

  • Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό :-Πού διαδραματίστηκε η ιστορία; Στόχο: -Τι ήθελε η αλεπού να πετύχει;)
  • Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια γεγονότα της δικής τους ζωής.
  • Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου.
  • Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο , να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις .
  • Να συνθέσουν μια παρόμοια δική τους ιστορία.  
 Πηγή:http://dim-voupert.europe.sch.gr
___________________________________________________________________________

Και φέτος οργανώσαμε την βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου μας μαζί με τα παιδιά. Μιλήσαμε για τους κανόνες δανεισμού και αφού κάναμε το ομαδικό μας συμβόλαιο πήρε ο καθένας και ένα συμβόλαιο για το σπίτι, το οποίο μπορείτε να δείτε στην παρακάτω εικόνα:


Με τον δανεισμό του πρώτου βιβλίου τα παιδιά παίρνουν μαζί τους και ένα γράμμα από το βιβλίο που τους μιλά για το πως πρέπει να το προστατεύουν:
 Ετοιμάζουμε και τους βιβλιοφάγους μας  δηλ. το κεφάλι μιας κάμπιας σε μέγεθος cd.:




Κάθε φορά που το παιδί  επιστρέφει το βιβλίο που δανείστηκε , αντιγράφει τον τίτλο (αργότερα τον γράφουν όπως μπορούν μόνα τους)  σε ένα κύκλο από χαρτόνι και ταϊζει τον βιβλιοφάγο του. Εμείς συρράπτουμε τον κύκλο πάνω στην κορδέλα που έχουμε κολλήσει στο κεφάλι της κάμπιας.
Δείτε:


Και ο βιβλιοφάγος τρώει τα βιβλία και μεγαλώνει....
 .....και μεγαλώνει.....

Στο τέλος της χρονιάς θα έχει μεγαλώσει πάρα πολύ και θα μετρήσουμε πόσα βιβλία έχει φάει.

Εφόσον έχουν ταϊσει τον βιβλιοφάγο τους, τους δίνω ένα από τα παρακάτω φύλλα αξιολόγησης:






Τα θετικά του βιβλιοφάγου είναι τα εξής:
 1. Τα παιδιά γράφουν τον τίτλο ευχάριστα 
2. Μετρούν κάθε φορά πόσα βιβλία διάβασαν(μαθηματικά)
3. Στο τέλος συγκρίνουυμε ποιος βιβλιοφάγος έχει φάει τα περισσότερα βιβλία
4. Μπορούμε να θυμηθούμε όλα τα βιβλία που διαβάσαμε 
5. Να πούμε ποιο μας άρεσε περισσότερο 
6. Ποιοι δανείστηκαν και διάβασαν το ίδιο βιβλίο
κ . α.

Το σημαντικότερο βέβαια είναι τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο!!!!!!





 

4 σχόλια:

  1. Ωραία οργάνωση! Μου άρεσε ιδιαίτερα η ιδέα του βιβλιοφάγου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταπληκτική η ιδέα του βιβλιοφάγου όπως και τα φύλλα καταγραφής! Θα τα αξιοποιήσω για να αναπροσαρμόσω τη δική μου οργάνωση της δανειστικής βιβλιοθήκης! Μπράβο Ειρήνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. τι ωραία οργανωση!η βιβλιοφαγος κάμπια!τα φυλλα καταγραφής!!!ευχαριστούμε πολυ Ειρήνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή